به گزارش پایگاه خبری عصر شرق، محسن حاجی میرزایی در مراسم افتتاح همزمان ۱۹۸۲ پروژه آموزشی، فرهنگی و ورزشی در سراسر کشور که با حضور معاون اول رئیس جمهور و به میزبانی شهرستان دماوند برگزار شد، اظهار کرد: امروز روز شکرگزاری برای آموزش و پرورش است؛ توفیقی پیدا شد که حدود ۱۰ هزار کلاس درس و دو هزار واحد آموزشی واحد آموزشی افتتاح ‌شود و ۲۳۰ هزار دانش آموز در فضای ایمن و نو به تحصیل خود ادامه ‌دهند.

وی افزود: به این ترتیب، سرانه آموزشی کشور بهبود پیدا می‌کند و موقعیت مناسب‌تری برای دانش‌آموزان فراهم می‌شود؛ علاوه بر این، امروز ۱۴۲ سالن ورزشی با ۱۶۲ هزار متر مربع و ۱۶ استخر در کشور افتتاح می‌شود که گام مهمی برای ایجاد نشاط و ترویج فرهنگ سلامت در میان دانش‌آموزان است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: خوشبختانه در استان کرمانشاه به همت خیران و همدلی مردم ایران، احداث ۱۹۰ مدرسه تعهد شد؛ به عبارتی دو برابر میزان تخریب شده، مدرسه نو در ابتدای سال تحصیلی تحویل داده شد که سرانه آموزشی استان کرمانشاه را نسبت به قبل از زلزله به میزان ۷۰ سانتی متر مربع افزایش داد.

حاجی‌میرزایی تأکید کرد: وقوع سیل نیز موقعیت سختی برای آموزش و پرورش به ویژه در استان‌های خوزستان و لرستان و گلستان ایجاد کرد و ۱۲۰۰ مدرسه با ۶ هزار کلاس دچار آسیب‌دیدگی جزیی و کلی شدند که برای ترمیم آنها و نوسازی آن تلاش گسترده‌ای به عمل آمد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه حدود ۹۰ درصد از مدارسی که نیاز به تعمیرات جزئی داشت به انجام رسید و مدارسی که زیر سه کلاس بود و نیز مواردی که نیاز به نوسازی و احداث مجدد داشت و مابقی نیز تا پایان سال در دستور کار است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ما در استان‌های خوزستان و لرستان، شکوه چشم‌گیری از مشارکت خیرین مشاهده کردیم، هرچند که این حوادث سخت و سهمگین بود، اما آنچه که مهم‌تر است، سیر همدلی مردم بود.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: برای ما مشارکت خیرین تنها کمک مالی نیست، بلکه تقویت فرهنگ مشارکت و احساس مسؤلیت نسبت به جامعه است؛ یکی از اهداف تعلیم و تربیت این است که همه آحاد جامعه برای مشارکت مؤثر در زندگی جمعی همراه کند و این کار خیرین، این فرهنگ را اشاعه می‌دهد.

وی تصریح کرد: درخواست ما ایجاد سامانه و ثبت و معرفی موارد نیاز به بازسازی و ایمن‌سازی در آن است تا امکان برای مشارکت همه خیرین فراهم شود و جامعه خیران بتوانند دایره همکاران خود را گسترش دهد و هر کسی بتواند با هر سهمی در احداث مدارس مشارکت کند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: مدرسه قلب جامعه و کانون تربیت است و آینده جامعه در مدرسه رقم می‌خورد؛ افرادی که در خصوص تغییرات صحبت می‌کنند، معتقدند که تغییر مهم‌ترین پدیده‌ای است که همه جوامع با آن مواجه بودند، اما امروز آهنگ تغییرات سرعت گرفته و جوامع را در معرض انفعال و درماندگی قرار می‌دهد.

حاجی‌میرزایی تأکید کرد: جوامعی که قادر نباشند برابر تغییرات واکنش مناسبی نشان دهند، دچار درماندگی می‌شوند و به حاشیه رانده می‌شوند و قدرت ایفای نقش موثر را در زندگی از دست می‌دهند؛ اگر تغییر را به عنوان یک واقعیت جدی در همه جوامع بپذیریم، آنچه تغییرات را به وجود می‌آورند، نهادهای اجتماعی هستند و آنچه نهادهای اجتماعی را به وجود می‌آورد، ظرفیت یادگیری اجتماعی است.

وی افزود: هرچه جامعه توانمندی بیشتری برای یادگیری بیشتر داشته باشد، آینده درخشان‌تری خواهد داشت؛ آموزش و پرورش مسئولیت دارد که یادگیری را در سطح جامعه گسترش دهد؛ همه فعالیت انسان به جریان یادگیری متوقف است که از لحظه‌ اولین لحظه حیات تا لحظه آخر ادامه دارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: یادگیری تنفس جامعه است؛ جامعه‌ای که در جریان یادگیری دچار اختلال شود، حیات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آن آسیب می‌بیند؛ بنابراین، پایه‌ریزی جریان یادگیری به عنوان اصلی‌ترین حرکت آینده‌ساز در جامعه است.

حاجی‌میرزایی در پایان خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد از مدارس نیاز به بازسازی دارد، اما امیدواریم که با تعهد خیران، سال آینده بتوانیم این آیین را با شکوه‌تر در سراسر ایران برگزار کنیم.

وی در خصوص آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان در دستور کار دولت قرار دارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال تصویب این آیین‌نامه هستیم و زمانی که تصویب شد، اجرا می‌شود، گفت: اعمال آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان از ابتدای مهرماه سال ۹۸ خواهد بود.

انتهای پیام/س

 

اخبار مرتبط:

معاون اول رئیس جمهور وارد دماوند شد/ استقبال دانش‌آموزان دماوندی از جهانگیری+ تصاویر

افتتاح هنرستان فنی و حرفه‌ای «زینبیه» دماوند با حضور معاون اول رئیس جمهور+ تصاویر

افتتاح ۱۹۸۲ پروژه آموزشی کشوری با حضور «جهانگیری» در دماوند+ تصاویر

دماوند را باید پایتخت سیب نامید/ برای حفظ تهران باید به دماوند توجه داشت

۷۰ درصد مدارس کشور ایمن‌سازی شده است/ لزوم رسیدگی به مدارس برای توسعه اقتصادی