به گزارش پایگاه خبری عصر شرق، هیأت‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی شهرستان دماوند همچون سال‌های گذشته در ایام پایانی ماه صفر برای عزاداری در جوار حرم مطهر رضوی راهی مشهد مقدس شدند.

هیأت‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی شهرستان دماوند که از شب رحلت پیامبر اعظم (ع) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) در مشهد مقدس حضور داشتند، خیابان منتهی به حرم مطهر امام رضا (ع) به عزاداری پرداختند.

مردم شهرستان دماوند در ایام محرم و صفر امسال با حضور پرشور و باشکوه در مراسم اربعین حسینی در کربلای معلی و مراسم عزاداری ۲۸ صفر در مشهد مقدس، بار دیگر ارادت و علاقه خود را به ساحت مقدس اهل‌بیت (ع) عصمت و طهارت نشان دادند.

هیأت‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی محلات و شهرهای مختلف شهرستان دماوند در سالروز شهادت حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) نیز به صورت متحد و یکپارچه در جوار حرم مطهر رضوی در غم شهادت امام هشتم سوگواری کردند.

*اتحاد هیأت‌های عزاداری دماوند در مشهد مقدس

حجت‌الاسلام کاظم فتاح‌دماوندی، امام جمعه دماوند در حاشیه برگزاری مراسم عزاداری سالروز شهادت امام رضا (ع) اظهار کرد: امروز در روز شهادت امام رضا (ع) همه هیات‌های عزاداری از شهرستان دماوند در مشهد مقدس با هم متحد شدند.

وی افزود: بر این اساس در قالب یک هیأت زنجیرزنی بسیار بزرگ بعد از اقامه نماز ظهر و عصر از چهارراه دانش به سمت حرم مطهر حرکت کردند؛ با توجه به اینکه اذان ظهر در مشهد ساعت ۱۱و ربع بود، قرار شد که ۱۱و نیم تا حدود ۱۲ دسته زنجیرزنی حرکت کند.

امام جمعه دماوند گفت: در مورد نوحه‌ها، محتوای خوب و مناسب برای نوحه‌ها مورد تاکید قرار گرفت که مرثیه‌سرایان مضامین مربوط به شهادت امام رضا (ع) و موضوعات نماز و امر به معروف و نهی از منکر را در قالب شعر در مراسم امروز ارائه کردند.

فتاح‌دماوندی تصریح کرد: اتحاد دسته‌های زنجیرزنی شهرستان دماوند شکوه و عظمت خاصی به مراسم شهادت امام رضا (ع) می‌بخشد‌ و امسال دسته‌های زنجیر زنی شهرهای آبسرد و کیلان هم به این جمع متحد پیوستند.

*وحدت و صمیمیت بین اهالی دماوند در مشهد مثال‌زدنی بود

وی با تأکید بر اینکه وحدت و صمیمیت بین اهالی شهرستان در مشهد مقدس مثال‌زدنی بود، بیان کرد: در دوران امام رضا (ع) مأمون با سیاست شیطانی ولایت عهدی به دنبال ادغام امامت و خلافت بود؛ همان‌گونه که یزید دنبال ادغام امامت و سلطنت بود.

امام جمعه دماوند خاطرنشان کرد: اگر نقشه شیطانی مأمون عملی می‌شد و اسلام از بین می‌رفت، کار ناتمام یزید کامل می‌شد، اما سیاست رضوی تهدید عباسی را به فرصت تمدن رضوی تبدیل کرد؛ هجرت امام رضا (ع) از مدینه به طوس در حقیقت توسعه جغرافیایی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شیعه است.

فتاح‌دماوندی اضافه کرد: هجرت امام رضا (ع) به ایران، این کشور را به «شیعه خانه اهل بیت (ع)» تبدیل کرد؛ شیعیان در ایران می‌توانند مقدمات ظهور امام زمان (عج) را فراهم کنند و رمز موفقیت شیعه در دوران غیبت تبعیت از امام زمان (عج) است.